Monday 18 March 2013

Kerap Keguguran...??


Terdapat beberapa sebabyang boleh menyebabkan keguguran secara berturut-turut:

1.       Sindrom Anti fosfolipid yang paling penting dan didapati pada 15 peratus wanita yang mengalami masalah tersebut.Ujian darah perlu dilakukan untuk melihat sama ada puan mempunyai antibodi antikardiolipin atau lupus antikoagulan.

2.       Genetik:  3-5% pasangan,salah seorang dari mereka adalah Pembawa Resiprokal Seimbang(Robertsonian translocations). Pasangan pembawa,luaran adalah normal tetapi 50-70 % gamet yang terhasil dari persenyawaan adalah tidak seimbang.

3.       Ketidaknormalan Kromosom Janin

4.       Ketidaknormalan anatomi rahim: Adalah dianggarkan,2 hingga 38 % wanita yang mengalami keguguran berulang mempunyai anatomi rahim yang tidak normal.Contohnya “uterine septum” dan “bicornuate uterus”.Terdapat penghalang didalam rongga rahim untuk implantasi yang sempurna.

5.       Fibroid dimana 30 % wanita mengalami masalah ini. Kesan fibroid terhadap reproduktif wanita adalah kontroversi. Fibroid jenis submukosal dan intramural boleh menyebabkan keguguran.

6.       Masalah Trombofilia darah.

7.       Infeksi: Buktinya spekulatif sahaja.Tiada bukti jelas. Contoh infeksi ‘Bacterial Vaginosis’

8.       Masalah Endokrin: Contoh diabetis dan penyakit Tiroid.

9.       Kelemahan servik: Kebiasaan lebih kepada keguguran trimester 2. Sukar dipastikan sama ada  ia punya keguguran berulang pada trimester 1 .

No comments:

Post a Comment