Saturday 15 December 2012

Kesihatan Usus


USUS bukan sekadar tempat yang menjadi salur laluan makanan sebelum dikumuhkan kerana ia turut berperanan sebagai barisan pertahanan penting tubuh terhadap bakteria berbahaya.
Disebabkan itu, kesihatan usus akan mempengaruhi penyerapan zat daripada makanan dan ini memberi kesan kepada kesihatan tubuh yang turut mempengaruhi kekuatan sistem ketahanan badan. 


Kehadiran bakteria probiotik dan prebiotik amat penting dalam membantu mengekal�kan keseimbangan kesihatan sistem penghadaman terutama bagi kanak-kanak memandangkan ia organ pertahanan badan terbesar bagi tubuh.

Probiotik berasal daripada perkataan Greek bermaksud ‘untuk kehidupan’ dan ia digunakan sebagai komponen semula jadi dalam makanan berteraskan kesihatan.



Ini menjelaskan probiotik adalah bakteria baik yang menjadi sebahagian daripada populasi mikro semula jadi di dalam perut.


Ia bertindak membantu mengekalkan kesihatan perut yang baik dan ia bukan saja membantu fungsi pencernaan, menggalakkan proses pembuangan sisa dengan lebih baik malah, meningkatkan penyerapan nutrien serta mengurangkan kehadiran organisma berbahaya.

Kebiasaannya, bakteria baik ini melekat pada dinding dan menghuni saluran gastrousus.

Ia berperanan membaiki masalah usus seperti kembung, cirit-birit dan sembelit disebabkan mikroflora usus yang tidak seimbang dengan mengeluarkan antiinfektif protein untuk melawan patogen (mikroorganisma berbahaya).

Contoh probiotik yang biasa ditemui adalah seperti bifidobakteria dan lactobacillus dan kewujudannya membantu mengekalkan populasi bakteria patogen berbahaya dalam jumlah sepatutnya.

Sementara itu, prebiotik pula diklasifikasikan sebagai bakteria jahat sebelum bertukar menjadi bakteria baik.

Ia adalah makanan yang diperlukan bakteria untuk membiak, namun walaupun dianggap sebagai makanan berfungsi ia tidak boleh dihadam.

Prebiotik berfungsi sebagai penggalak pertumbuhan di dalam usus kerana ia bersifat serat yang tidak boleh dihadam seperti oligosakarida, inulin, dan pirodekstrin yang terdapat dalam sesetengah makanan.

Apabila dimakan, serat terbabit akan disalurkan terus kepada usus dan dicerna oleh bakteria baik untuk pertumbuhannya. Oleh itu, prebiotik ini menggalakkan pertumbuhan dan meningkatkan aktiviti metabolisme bakteria baik.

Menurut Pakar Nutrisi, Fakulti Sains Makanan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Aminah Abdullah, pengambilan probiotik untuk kanak-kanak didapati memberi manfaat terutama kepada mereka yang tidak diberikan susu ibu serta mempunyai sistem imun badan yang lemah, kurang selera makan dan sering mendapat alahan selain berupaya mengurangkan risiko kejadian ekzema.

Katanya, probiotik yang biasa ditemui pada tubuh dan memberi manfaat serta selamat untuk kanak-kanak banyak mengandungi lactobacillus kerana pengambilannya mampu melindungi si kecil dan mengelak sakit daripada berulang di samping menguatkan imuniti badan.

“Sistem pertahanan badan yang lemah akan menyebabkan anak mudah jatuh sakit dan lesu serta boleh mempengaruhi kemahiran sosial mereka.

“Keadaan ini bukan saja merisaukan ibu bapa malah mungkin turut menjejaskan tumbesaran dan prestasi kognitif mereka,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran makanan sampingan Natural Prebiotic sempena Ekspo Makanan di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Selain itu, Dr Aminah berkata, susu antara sumber makanan yang kaya dengan pelbagai khasiat adalah komponen diet terpenting bagi kanak-kanak setiap hari dalam membantu memastikan pengambilan tenaga, protein, lemak, vitamin dan mineral mencukupi.

Namun, katanya, ada juga kanak-kanak yang tidak boleh meminum susu kerana ia mengandungi banyak laktos dan ibu bapa boleh menggantikannya dengan yogurt bagi memastikan keseimbangan sistem penghadaman mereka tidak terjejas.

Malah, gangguan keseimbangan di dalam sistem penghadaman itu akan menggalakkan peningkatan populasi bakteria jahat yang melemahkan sistem pertahanan badan dan boleh mengundang pelbagai penyakit.

“Jika berlaku ketidakseimbangan terbabit, ia boleh mendorong kepada beberapa masalah membabitkan usus dan menyebabkan ketidakselesaan kepada kanak-kanak antaranya sukar menerima sesuatu makanan, angin berlebihan serta alahan makanan.

“Oleh itu, ibu bapa perlu memastikan anak mendapat diet pemakanan seimbang daripada pelbagai kelas makanan yang ditetapkan dalam piramid makanan bagi memastikan tumbesaran mental dan fizikal sejajar dengan usia,” katanya.

Hadir sama pada majlis berkenaan, Pengarah Natural Prebiotic (M) Sdn Bhd, Ramli Sani.

Menurutnya, produk makanan sampingan yang dikeluarkan Natural Prebiotic adalah 100 peratus memiliki prebiotik semula jadi yang diperoleh melalui bahan utamanya iaitu gum arabic.

Ia terhasil daripada cecair yang dikeluarkan daripada pokok akasia yang menjadi keras apabila terkena cahaya matahari. Bahan ini banyak digunakan bagi menurunkan tahap kolesterol dalam badan serta dalam ilmu perubatan tradisional terutama di negara asalnya, Sudan.

Ramli berkata, ini satu cara rawatan alternatif bagi membantu mencegah masalah buah pinggang, diabetes, darah tinggi, gout serta masalah kulit.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/01/03

Suplement yang membantu anda dalam usaha untuk membersihkan usus... atau erti kata lain untuk detox makanan yang tidak di perlukan, mengikut fakta: usus kita 7 kali tinggi  tubuh bdan kita.. so cube bayang kan panjang mana usus kita...barang toksik yang tidak di buang tu yang mnjadi penyakit..lauk kalu tak di makan akan menjadi basi..so bila basi perlu di buang...so bagai mana dalam perut kita sekiranya ada makan yang lama dlm perut..maka perlu la buang...detox secara semulajadi adlh lmbat atau x complete.. tp dengan ada nya vitamin seperti di bawah akan membantu anda..untuk menjauhi penyakit yang mendatang....' mencegah lebih baik dr mengubat..


+


(1) Herb-lax :
Mengandungi Daun Senna serta herba-herba lain yang bertindak untuk memperbaiki kesihatan usus. Ianya juga dapat mengatasi masalah sembelit serta penting untuk proses detox.
(2) Lecithin : 
Untuk mengelakkan lemak jahat terkumpul di dalam saluran darah atau mana-mana bahagian tubuh kita, lawannya adalah lemak baik. Lecithin adalah sejenis lemak yang menghalang lemak di dalam makanan dengan mengurai serta mengapungkannya di dalam saluran darah.
(3) Alfalfa Complex :
Alfalfa adalah store bagi nutrient. Ianya kaya dengan klorofil, bioflavonoids, vitamin dan juga mineral. Sifatnya yang kaya dengan mutltivitamin membantu untuk badan yang tinggi acid menjadi beralkali. Di samping itu, alfalfa akan meneutralkan toxin dalam badan serta memberikan lebih banyak protein tanpa lemak tepu daripada product berasaskan haiwan.
Secara ringkasnya :
Detox dengan Herblax -> Pecah Lemak dengan Lecithin -> Angkut buang dengan Alfalfa
“Sharing is Caring”
Tak Kenal Maka Tak Cinta
Tak Makan Maka Tak Rasa
Tak Rasa Maka Tak Sihat
Tak Sihat Maka Tak Cantik

Jom Cuba...
Jangan Malu Jangan Segan Hubungi Saya,
Call/Sms/Whatsup/Email
019-9381858 (ROSE)
facebook: rosma Ibrahim
member ID: 906312


No comments:

Post a Comment